شرکتها و سرویسهای بزرگ اینترنتی به ازای جلب هر کاربر، چقدر منتفع میشوند؟
علت این همه رقابت شرکتهای بزرگ و تلاش آنها برای جذابتر کردن سرویسهای خود و در نتیجه جذب کاربر بیشتر چیست؟ بیشک انگیزه اقتصادی یکی از مهمترین و یا شاید مهمترین انگیزه این شرکتها باشد.
بیژن ثابت یک سرمایهگذار عضو گروه Spark Capital است، او سرمایهگذاریهایی در شرکتهایی مثل اوییتر، تامبلر و فوراسکویر انجام داده است. به عقیده او هدف مهم استارتآپها باید این باشد که به آستانه درآمد ۲ دلار به ازای هر کاربر در هر سال برسند.
بسیار جالب است که در اینجا درآمد غولهای اینترنتی را به ازاری هر کاربر در هر سال با هم مقایسه کنیم:
البته در این نمودار، منظور از کاربر، کاربر «فعال» است. مثلا خود توییتر کاربری را فعال میداند که دستکم ۳۰ نفر را دنبال کند، فقط یک سوم کاربران توییتر ۳۲ نفر یا بیشتر را دنبال میکنند.
مطابق این نمودار، Groupon بیشترین درآمدسازی را به ازای هر کاربر دارد که البته به خاطر این است که کاربران این سایت اجناس را مستقیم از خود این سایت میخرند، در صورتی که سایتهای دیگر بیشتر به آگهیها متکی هستند.
اما مسلم است که تعداد کاربران این سایتهای بزرگ با هم متفاوت است. در این نمودار ارزش تقریبی شرکتهای بزرگ را میبینید:
و البته بدیهی است که کاربران کشورها و مناطق مختلف به خاطر نوع کاربری مختلف درآمدسازی متفاوتی برای شرکتهای بزرگ دارند، مثلا کاربرانی که امکان خرید آنلاین ندارند یا اصلا در کشوری هستند که سرانه پایین درآمد اجازه خرج زیاد به آنها نمیدهد، احتمالا کمتر بر آگهیها کلیک میکنند و کمتر خرج میکنند.